Systém OBERON umožňuje viesť účtovníctvo v sústave podvojného alebo jednoduchého účtovníctva, pričom niektoré evidencie sú spoločné pre podvojné aj jednoduché účtovníctvo (napr. Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov, Príkazy na úhradu a pod.). Hlavný rozdiel medzi obomi sústavami spočíva v tom, že podvojné účtovníctvo používa účtovný denník a jednoduché účtovníctvo peňažný denník. Táto téma obsahuje všeobecné informácie o podvojnom účtovníctve v systéme OBERON.
Základné informácie
- Podľa zákona ú účtovníctve účtovná jednotka vykonáva účtovanie účtovných prípadov v účtovných knihách účtovným zápisom, a to iba na základe účtovných dokladov.
- Základnou účtovnou knihou podvojného účtovníctva na účtovanie všetkých účtovných prípadov je účtovný denník. V ňom sa evidujú všetky účtovné zápisy a zároveň priamo aj pokladničné doklady a bankové výpisy. Pokladničná kniha je vlastne len podmnožinou zápisov účtovného denníka, kde sú zobrazené (vyfiltrované) pokladničné doklady (spravidla pomocou filtra Zobraziť doklady v hornej časti evidencie). Obdobne to platí aj pre knihu bankových výpisov. Podvojné účtovníctvo v systéme OBERON totiž nepozná samostatné pomocné knihy ako Banka alebo Pokladňa. Všetky doklady sa zaúčtovávajú priamo do účtovného denníka.
- Ďalšími dôležitými evidenciami podvojného účtovníctva sú Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov (dostupné v samostatnej ponuke Fakturácia), Kniha evidencie DPH a evidencia Priznania a výkazy (v ponuke Firma).
- V Knihe pohľadávok sa evidujú vystavené (vydané) faktúry, v Knihe záväzkov došlé (prijaté) faktúry. Faktúry je možné vystavovať v prepojení so skladom, prípadne len ako neskladové.
- Kniha evidencie DPH je len pomocná kniha, automaticky sa do nej prenášajú údaje z Účtovného denníka, z Knihy pohľadávok a Knihy záväzkov (pokiaľ majú doklady zadaný typ DPH).
- V evidencii Priznania a výkazy je možné zostaviť najdôležitejšie účtovné výkazy (súvahu a výkaz ziskov a strát v rámci účtovnej závierky), ďalej daňové priznania k dani z príjmu, či k dani z pridanej hodnoty (DPH daňové priznanie) a ďalšie výkazy.
- Úhrady faktúr sa zapisujú priamo do účtovného denníka, pričom účtovanie môže byť aj automatizované - týka sa to hlavne účtovania bankových výpisov, účtovania skladu a účtovania tržieb registračných pokladníc (fiškálnych tlačiarní), resp. automatického účtovania pokladničných dokladov.
Ďalšie informácie
- Medzi ďalšie evidencie účtovníctva patria Príkazy na úhradu a Stále platby. Tie umožňujú vytvoriť často používané príkazy na úhradu, ktoré je možné exportovať do internetbankingu.
- Na evidenciu majetku slúži Kniha investičného majetku a Kniha drobného investičného majetku.
- Evidencia zápočtov faktúr - predstavuje samostatnú evidenciu na vedenie záznamov o jednotlivých zápočtoch pohľadávok a záväzkov. Špecialitou je zápočet typu Zaúčtovanie súhrnnej platby (kredit) - tu ide o zaúčtovanie prijatej hromadnej platby od sprostredkovateľa a úhradu vystavených faktúr jednotlivých odberateľov (zákazníkov). Typickým príkladom sú napr. zľavové portály, rezervačné portály ubytovania alebo internetové obchody využívajúce platobné brány - od zákazníkov inkasujú peniaze (zákazník spravidla platí platobnou kartou), následne za určité obdobie zasielajú súhrnnú platbu účtovnej jednotke. Inou špecialitou je Zaúčtovanie súhrnnej platby (debet), ktoré slúži na hromadné zaúčtovanie úhrad viacerých došlých faktúr (záväzkov), napr. s cieľom optimalizácie transakčnej dane. Viac informácií je možné získať v téme Evidencia zápočtov faktúr.
- Zaujímavým je aj prepojenie evidencie nákupu pohonných látok (v module Evidencia vozidiel) s účtovným denníkom (pokladničnými dokladmi). Pri tvorbe knihy jázd sa používateľovi zobrazujú jednotlivé nákupy PHL, čo zásadne znižuje chybovosť zapísaných údajov.
- Medzi jednotlivými dokladmi si systém OBERON udržiava väzby - tak je možné zostaviť grafický prehľad väzieb dokladov, ktorý je zároveň aj interaktívny - jednotlivé doklady je možné ihneď zobraziť, prípadne aj upraviť.
Obrázok č. 1: Väzby dokumentov - dve výdajky vyúčtované faktúrou, účtovný zápis a zaúčtovanie úhrady
Webové služby
V module Účtovníctvo je možné použiť tieto funkcie, resp. aplikácie využívajúce webové služby:
-
OBERON Web - nadstavbová webová aplikácia pre smartfóny, tablety či iné mobilné zariadenia, ktorá poskytuje vybrané manažérske informácie zo systému OBERON v reálnom čase, ako napríklad:
- aktuálne prihlásení používatelia do OBERON-u,
- evidencia obchodných partnerov,
- zostatky bankových účtov a pokladníc,
- prehľad pohľadávok a záväzkov
- a ďalšie zaujímavé informácie.
Licenčné podmienky
- V obmedzenom režime (na skúšobné účely) je možné s modulom Účtovníctvo pracovať aj bez licencie - viac informácií získate v téme Licenčná politika.
- Plnohodnotne je možné modul Účtovníctvo používať len s platnou licenciou. Dôležitým faktorom pri výbere typu licencie je predpokladaný počet zápisov v účtovnom denníku. Ak budete viesť účtovníctvo pre viacero firiem, využite špeciálnu licenciu určenú pre účtovné firmy - multilicenciu. Viac informácií získate v téme Typy licencií.
Príbuzné témy