Táto téma Pomocníka obsahuje všeobecné informácie o platobných POS termináloch, ktoré predstavujú jeden z typov pripojiteľných zariadení podporovaných v systéme OBERON.
Základné informácie
- Platobný (bankový) POS terminál je hardvérové alebo softvérové zariadenie na realizáciu bezhotovostných platieb prostredníctvom platobných kariet. Je určený pre rôzne prevádzky na alternatívny spôsob úhrady namiesto hotovosti.
- Pokladnica OBERON pri úhrade dokladu platobnou kartou zasiela do platobného terminálu výšku uhrádzanej sumy, platobný terminál vykoná finančnú transakciu a spätne informuje pokladnicu o vykonaní, resp. nevykonaní platby.
- Výhodou prepojenia pokladnice a platobného terminálu je, že obsluha pokladnice nemusí zadávať uhrádzanú sumu manuálne (ako v prípade, keď terminál nie je prepojený s pokladnicou). Na daňovom doklade z pokladnice sa taktiež tlačí info o vykonaní bankovej transakcie, takže zákazníkovi nie je potrebné dávať dva doklady (jeden štandardný pokladničný doklad a druhý z platobného terminálu).
- OBERON podporuje tieto platobné terminály:
- GP tom
(dodáva Global Payments s.r.o., zariadenia s operačným systémom Android). V OBERON-e predstavuje odporúčaný softvérový platobný terminál. Viac informácií v téme Platobný terminál GP tom.
- PAX
(protokol GPECR2, dodáva Global Payments s.r.o., zariadenia s operačným systémom Android). V OBERON-e predstavuje odporúčaný hardvérový platobný terminál. Viac informácií v téme Platobný terminál PAX.
- FiskalPRO (protokol FiskalPRO, dodáva A3soft s.r.o.: FiskalPRO (eKasa), FiskalPRO Android (eKasa)).
- Printec ENGAGE (PRSK05) - platobný terminál dodávaný firmou Printec s protokolom PRSK05 používaný v zariadeniach P400, V200c, V240Wifi, V210Wifi, M400 určený pre banky: ČSOB, Tatra banka, Raiffeisen banka, UniCredit Bank. Viac informácií v téme Platobný terminál Printec ENGAGE.
- AXASOFT (protokol Axapro, dodáva AXASOFT, a. s.).
- Teya (dodáva Teya Solutions Ltd., zariadenia s operačným systémom Android). Viac informácií v téme Platobný terminál Teya.
- Softplus Ticket - platobný systém implementovaný do systému OBERON ako platobný POS terminál. Zariadenie je určené pre rôzne prevádzky na alternatívny spôsob úhrady namiesto hotovosti (napr. bufety, stánky a pod. v aquaparkoch a pod). Na rozdiel do štandardného platobného (bankového) POS terminálu sa na realizáciu bezhotovostných platieb nepoužívajú platobné karty, ale RFID kľúče (napr. vo forme náramku). Viac informácií získate v téme Platobný terminál Softplus Ticket.
- Postup inštalácie je dostupný v téme Inštalácia platobného POS terminálu.
Prehľad bánk a platobných terminálov, ktoré možno používať so systémom OBERON
- Používatelia systému OBERON majú pri rozhodovaní, ktorý platobný terminál budú používať, k dispozícii širokú paletu platobných terminálov poskytovaných buď konkrétnymi bankami, alebo nebankovými dodávateľmi.
- Ak má používateľ účet v banke, ktorá poskytuje aj vlastný terminál, nemusí sa automaticky rozhodnúť pre toto zariadenie, ale môže si vybrať aj z tých riešení, ktoré poskytujú nebankoví dodávatelia. Inými slovami, pri týchto termináloch nie je podmienkou mať účet v konkrétnej banke, ale používateľ môže mať účet v ktorejkoľvek banke. V tomto prípade sú bankové terminály prepojené s medzinárodným zúčtovacím centrom, ktoré finančné prostriedky za predané tovary a zrealizované služby preposiela priamo na účet účtovnej jednotky. To, v ktorej banke má účtovná jednotka účet, nemá vplyv na výšku transakčných poplatkov.
- V prípade, že platobný terminál poskytuje konkrétna banka, v nasledujúcej tabuľke si možno overiť, či systém OBERON umožňuje komunikáciu s platobným terminálom tejto banky (signalizované logom banky). Okrem toho tabuľka poskytuje celkový prehľad bánk a platobných terminálov, ktoré možno používať so systémom OBERON. Zelená farba vyjadruje, že ak má používateľ účet v danej banke, môže používať daný platobný terminál. Červená farba signalizuje, že zariadenie neumožňuje odosielať peniaze do danej banky. Oranžová farba znamená, že kompatibilitu terminálu s bankou je potrebné overiť u jeho dodávateľa, resp. v banke, ktorá terminál poskytuje.
 |
Technológie platobných terminálov a ich integrácia s OBERON-om sa neustále vyvíjajú. Pred výberom konkrétneho zariadenia je potrebné overiť jeho aktuálnu kompatibilitu – napríklad prostredníctvom tejto tabuľky alebo kontaktovaním technickej podpory. |
* Bezhotovostné platby cez RFID náramky, vhodné pre bufety a stánky
- ak má používateľ účet v danej banke, môže používať daný platobný terminál
- kompatibilitu terminálu s bankou je potrebné overiť u jeho dodávateľa, resp. v banke
- zariadenie neumožňuje odosielať peniaze do danej banky
Obrázok č. 1: Platobný terminál GP tom v smartfóne

Overenie platby platobnou kartou
- Vyhotovenie daňového dokladu pri platbe kartou je rozdelené do dvoch krokov – najskôr sa vykoná platobná transakcia na pripojenom platobnom termináli a následne sa zaeviduje a vytlačí daňový doklad. V prípade poruchy a následného prerušenia platby je potrebné doklad opätovne zaevidovať (vytlačiť) s typom platby Platobná karta. Tým sa aktivuje funkcia na automatické overenie platobnej transakcie, ktorá verifikuje, či bola platobná transakcia vykonaná, alebo bola zamietnutá. Ak sa doklad len vytlačí, platobná transakcia bola vykonaná. Ak je zákazník vyzvaný k platbe (k priloženiu karty), transakcia nebola vykonaná. Ak pri automatickom overení dôjde k chybe (napr. zariadenie neodpovedá), vo formulári Overenie platobnej transakcie (Pokladnica OBERON, tlačidlo Ďalšie možnosti, Overenie platobnej transakcie) sa možno pokúsiť platobnú transakciu opätovne overiť (tlačidlo Overiť). Tu možno platobnú transakciu aj potvrdiť (tlačidlo Potvrdiť), a to napr. v prípade, že zákazník potvrdí vykonanie platby na základe SMS notifikácie, na základe kontaktovania zákazníckeho centra platobných transakcií a pod. Ak platba nebola vykonaná, je možné príznak platobnej transakcie zrušiť (tlačidlo Zneplatniť).
- V odôvodnených prípadoch možno zneplatniť príznak platobnej transakcie (tlačidlo Zneplatniť) aj vtedy, keď bola platobná transakcia vykonaná. Ide o situácie, keď po vykonaní transakcie dôjde k chybe pri zaevidovaní (tlači) dokladu do systému eKasa a je nevyhnutné doklad v Pokladnici OBERON opraviť (napr. je chybne uvedená sadzba DPH). Tento problém môže nastať len vo výnimočných prípadoch. Je potrebné mať na zreteli, že pri opätovnom zaevidovaní opraveného dokladu Pokladnica OBERON vyzve zákazníka na opätovnú platbu kartou. Následne možno postupovať dvoma spôsobmi:
- stornovať pôvodnú platbu a vykonať platbu opätovne,
- dočasne zakázať zariadenie typu platobný terminál v OBERON-e, zaevidovať doklad a zariadenie opätovne povoliť.
Príbuzné témy